prod recept naring kontakt

Välkommen till Y.T.S.NUTRITION!

Y.T.S.NUTRITION är ett projekt för tillämpad nutrition för styrka & hälsa som startades av mig på 80 talet och var redan då inriktat på vegetarisk kost för aktiva män och kvinnor.

Eftersom jag är utbildad i kostvetenskap, samt tränat en del styrka och kondition, vet jag och har sett vikten av en väl sammansatt kost, för att orka prestera. Som jag ser det så är det inte brist på tillskott som resulterar i ohälsa, utan att kosten inte täcker upp hela näringsbehovet. Man kan ju försöka täcka upp en bristfällig kosts brister med tillskott, men det är min förvissning att det är bättre att börja med en god kosthållning.


En väl sammansatt kost ger dig:

*Högvärdigt protein.
*Kvalitativa fetter, med lämplig balans mellan Omega 3, 6, 7 och 9.
*Högkvalitiva kolhydrater, med lågt glykemiskt index.
*Lämplig balans mellan vatten och vattenolösliga fibrer.
*En komplett och hög halt vitaminer och mineraler.
*samt naturliga tillväxt & hälsofrämjande ämnen.


Några livsmedel som har varit av stort värde för mig, som jag till en början ställde mig skeptisk still. Till exempel:

1. Fet fisk, såsom sill, makrill, sardiner och lax, ger högvärdigt protein, Omega 3, D-vitamin, jod och selén.

2. Rågsurdegsbröd med hela rågkärnor, har lågt G.I. och håller höga nivåer på kalium, magnesium, järn, zink och B-vitaminer.

3. Proteinet hos bönor, ärter och linser, s.k. baljväxter verkar synergistiskt med sädesslagens (t.e.x. vete, korn, råg & havre) proteiner och förstärker därmed proteinkvalitén hos dem, dessutom innehåller de folat (folsyra), vilket är ett viktigt vitamin för proteinsyntesen. Förutom detta har fibrerna i bönor en god inverkan på blodsockerregleringen.



Att Baljväxter är det som kan komma att lösa vårt behov av protein, när vi inom morgondagen, inte längre kan få fram tillräckligt med kött insåg redan Frances Moore Lappé med boken "recept för en fattig planet" från 1972". I denna bok togs många problem med köttindustrin upp, men även proteinkomplementering av vegetabiliers proteiner diskuterades. Frances visade hur man kunde kompletera kosten, med baljväxter, d.v.s. bönor, ärter och linser, för att få tillräckligt med den livsnödvändiga aminosyran lysin.

En annan stor fördel med baljväxter i jämförelse med sovel är priset. 1,2kg torkade kidneybönor innehåller lika mycket protein och kolhydrat som 1 kg biffkött och 3,6 kg potatis, till en bråkdel av deras pris - d.v.s. ca 38kr.

Därmed inte sagt att vi behöver gå över helt till bönor, ärter och linser. Man kan äta lite mindre kött ca 500g per vecka och fylla upp resten av önskat protein med t.ex. 280g färdigkokta bönor, samtidigt förbättrar du hälsan, miljön, samt spar pengar.

Go Green, Lantmännens varumärke för grön mat, har nu lanserat svenskodlade vita bönor, kidneybönor, samt svarta bönor, sen lång tid har även gula ärter & bruna bönor odlats i Sverige.

T.o.m. Magnus Samuelsson (har en titel som världens starkaste man) har en egen signaturserie med färdigberedda kvalitets bönor.



NYHET: Nu har jag lagt ut kompletta recept till veckomatsedeln ur "Askil Sturessons -Recept på god & nyttig nordisk mat". under recept. Vill du stötta verksamheten ytterligare, kan du beställa just denna kokbok i laserprintat utförande med omslag i grafitfärgad kartong och transparent polymer, samt inbunden i polymerspiral, för endast 125kr mot faktura.




Torbjörn Sandvall


Denna site startades upp 2012 09 14.

LÄNKA GÄRNA TILL DENNA SITE:

www.ytsnutrition.se




Webmaster - Torbjörn Sandwall

Sidan ses bäst i upplösning fr.o.m. 1024 x 768

e-post info@ytsnutrition.se