prod recept naring kontakt

Välkommen till Y.T.S.NUTRITION!

*NEWS - LÖRDAG 13:e NOVEMBER - 2021

Avdelningen mjöler och bakning.




Trots att jag lärde mig baka i senare tonåren, så har jag inte testat att baka med rågsikt förän senaste året.

Vet du vad rågsikt är? Sikt är mjöl där man avlägsnat grodd och kli. Ett vanligt rågsikt på marknaden innehåller 60% vetemjöl och 40% rågsikt. Det finns också s.k. oblandad rågsikt som till 100% innehåller rågsikt, en del mindre kvarnar kan ev. ha dem.

Enligt bagaren Jan H, så innehåller råg väsentligt mycket mindre gluten än vete och det stämmer nog för det är en synbar skillnad under blandningen av degen. Jag har också lagt märke till att man blir bra mycket mättare på rågbröd, men endast om man förstärker degen med grovt rågmjöl (d.v.s. jämfört med om man förstärker med Grahamsmjöl) Har testat med båda kvaliteérna d.v.s. oblandad och blandad rågsikt. 100%:iga rågsikten blir något mer krävande tuggmässig, men ändå inte så stor skillnad. Man har då ett bröd, helt bakt på råg.

Jag kika i en brödbakningsbok för ett tag sen, där var en typ av Franskt bröd böjt som en hästsko, två st per plåt. Lite tips 4,5 dl vatten, 25g jäst, 25g kallpressad oliv/rapsolja, 350g grovt rågmjöl, 200g skalad och finriven potatis, och till sist 550g blandad rågsikt. Blanda 7 minuter, tillsätt salt 5-10g blanda ca 5 min till. Låt jäsa ca 60 min under bakduk. Forma 2 hästskor och lägg upp på plåt, låt jäsa medans ugnen värms upp till 250 grader, skär snitt tvärs över riktningen snett neråt, med en hyfsat vass kniv.

Grädda 15 minuter i 250 grader. Stäng av, och låt grädda på eftervärmen i 20 minuter. OBS, glöm ej att ta ut brödet efter gräddningen på eftervärmen.

/NEWS







Y.T.S.NUTRITION är ett projekt för tillämpad nutrition för styrka & hälsa som startades av mig på 80 talet och var redan då inriktat på vegetarisk kost för aktiva män och kvinnor.

Eftersom jag är utbildad i kostvetenskap, samt tränat en del styrka och kondition vet jag och har sett vikten av en väl sammansatt kost, för att orka prestera.

(115kg bänk, 140 kg knäböj, 157,5kg marklyft, kronlyft 136kg en hand, två halv marathon pers. 1:47, ett marathon 4:00, 30 mil cykel på 10h, 250 mil cykelträning på 6 veckor, 6 mil vandring på ca 10h effektiv tid, totalt ett dygn)

Som jag ser det så är det inte brist på tillskott som resulterar i ohälsa, utan att kosten inte täcker upp hela näringsbehovet. Man kan ju försöka täcka upp en bristfällig kosts brister med tillskott, men det är min förvissning att det är bättre att börja med en god kosthållning.






En väl sammansatt kost ger dig:

*Högvärdigt protein.
*Kvalitativa fetter, med lämplig balans mellan Omega 3, 6, 7 och 9.
*Högkvalitiva kolhydrater, med lågt glykemiskt index.
*Lämplig balans mellan vatten och vattenolösliga fibrer.
*En komplett och hög halt vitaminer och mineraler.
*Samt naturliga tillväxt & hälsofrämjande ämnen.









Några livsmedel som har varit av stort värde för mig, som jag till en början ställde mig skeptisk till.




1. Fet fisk, såsom sill, makrill, sardiner och lax, ger högvärdigt protein, Omega 3, D-vitamin, jod och selén.

2. Rågsurdegsbröd med hela rågkärnor, har lågt G.I. och håller höga nivåer på kalium, magnesium, järn, zink och B-vitaminer.

3. Morot - Enligt sägnen så var moroten från början vit, men förädlades av någon anledning till orange, i.a.f. vet man att det oranga färgämnet består av Beta-karoten, som mest är känt som en anti-oxidant, men egentligen borde vara mer känt som provitamin A, Kroppen kan nämligen framställa A-vitamin ur Beta karoten.

4. Bönor, ärter och linser, s.k. baljväxter verkar synergistiskt med sädesslagens (t.e.x. vete, korn, råg & havre) proteiner och förstärker därmed proteinkvalitén hos dem, dessutom innehåller de folat (folsyra), vilket är ett viktigt vitamin för proteinsyntesen. Förutom detta har fibrerna i bönor en god inverkan på blodsockerregleringen.













Att Baljväxter är det som kan komma att lösa vårt behov av protein, när vi inom morgondagen, inte längre kan få fram tillräckligt med kött insåg redan Frances Moore Lappé med boken "recept för en fattig planet" från 1972. I denna bok togs problem med köttproduktion upp, men även en lösning gavs, nämligen proteinkomplementering av vegetabiliers proteiner. Frances visade hur man kunde kompletera kosten, med baljväxter, d.v.s. bönor, ärter och linser, för att få tillräckligt av den livsnödvändiga aminosyran lysin.

En annan stor fördel med baljväxter i jämförelse med sovel är priset. 1,2kg torkade kidneybönor innehåller lika mycket protein och kolhydrat som 1 kg biffkött och 3,6 kg potatis, till en bråkdel av deras pris - d.v.s. ca 38kr.

Därmed inte sagt att vi behöver gå över helt till bönor, ärter och linser. Man kan äta lite mindre kött ca 500g per vecka och fylla upp resten av önskat protein med t.ex. 280g färdigkokta bönor, samtidigt förbättrar du hälsan, miljön, samt spar pengar.

Go Green, Lantmännens varumärke för grön mat, har nu lanserat svenskodlade vita bönor, kidneybönor, samt svarta bönor, sen lång tid har även gula ärter & bruna bönor odlats i Sverige.

T.o.m. Magnus Samuelsson (har en titel som världens starkaste man) har en egen signaturserie med färdigberedda kvalitets bönor.







Nu har jag lagt ut kompletta recept till veckans sju middagar m.m. i den nya veckomatsedeln ur Askil Sturessons "lilla God mat - tajt budget.". Vill du investera i denna kokbok med ytterligare recept så kan du beställa denna kokbok i laserprintat utförande med omslag i grafitfärgad kartong och transparent polymer skikt, samt inbunden i vit polymerbindning beställ här. Något speciellt som jag vill nämna är mitt proffstips på ett lyckat rågbröd med rågsikt och finmalt rågmjöl, först publicerad i detta kompendium. Det här är en kokbok, utan bilder, men bilderna finns på denna hemsida, likadant med näringsdeklarationerna. Vad du bl.a. får, är ett helt nytt brödrecept med hög mättnadsgrad, men även aneckdoter gällande matlagning från mitt matfriska liv. Tanken med detta är att ha lika mycket recepter som i den tidigare "God mat - tajt budget", till ett pris de flesta har råd med, 24 sid. - 32 kr. 24kr porto tillkommer.




Torbjörn Sandvall


Denna site startades upp 2012 09 14.

LÄNKA GÄRNA TILL DENNA SITE:

www.ytsnutrition.se




Webmaster - Torbjörn Sandwall

Sidan ses bäst i upplösning fr.o.m. 1024 x 768

e-post info@ytsnutrition.se